New Iberia, Louisiana

11 oktober 2016 - Greenwood, Mississippi, Verenigde Staten

Van New Orleans zijn we op weg gegaan naar New Iberia. Onderweg zijn we gestopt bij The Oak Alley Plantation. Dit is één van de bekendste suikerbietplantages van dit gebied. Je kon de huisjes bekijken waar de slaven woonden, hoe ze leefden en hoe het hebben van slaven nou eigenlijk in z’n werk ging. In het grote huis kregen we een rondleiding van een man die ontzettend leuk kon vertellen. Leuk feitje: Toen de man des huize overleed, gaf zijn vrouw al hun geld uit en ging de plantage failliet. Het enige waar het huis nog voor diende was onderdak voor de koeien, die stonden letterlijk IN het huis. Nog een leuk feitje: Het huis is omringd door enorme eikenbomen van 300 jaar oud en ze kunnen maar liefst 600 jaar worden. Er stonden ook bomen van 150 jaar oud en die worden baby-oaks genoemd.

Na de bezichtiging verder naar Rip van Winkle Gardens, New Iberia, waar we een cottage hadden voor die nacht. Wat een schattig huisje! Schommelstoeltjes voor deur, alles in oude zuidelijke stijl ingericht, zie foto’s, ik kan het niet beter omschrijven. Na de koffers gedumpt te hebben, hebben we een wandeltje gemaakt door de tuin waar we na sluitingstijd zon beetje alleen toegang tot hadden. Prachtige bomen, planten en bloemen. Heel rustgevend met allerlei beelden en langs een meertje, ook hier verwijs ik je naar de foto’s. We hadden gezelschap van pauwen, wasberen, katten, vogels maar ook héél véél insecten! We wilden de mooie zonsondergang zien maar dat ging gepaard met gekrab, gemep en gezwaai, kutbeesten. We weten nu dat wij allebei niet geschikt zijn voor het buitenleven. Ik wilde in m’n eentje even een sigaretje roken in het pikkedonker, toen zag en hoorde ik ergens “iets” bewegen en ritselen. Ik wist niet hoe snel ik weer naar binnen moest, ik scheet in m’n broek! Jeroen zag ook iets “groots en zwart” de badkamer in vliegen en durfde bijna niet meer zijn tanden te poetsen… Wat een helden zijn we toch.

Volgende dag zijn we richting Lafayette gegaan om een swamptour te doen. Dit hadden wij 2 dagen van tevoren via mail gereserveerd. Toen we om 11.00u aankwamen, stonden wij niet voor vandaag maar voor morgen op de planning. Handig zo’n laptop met de Nederlandse tijd, het is hier 7 uur vroeger…. Gelukkig konden we wel om 13.30u mee met de boot. Het past niet helemaal in onze planning maar we hebben ons aangepast (goed he?). Het was een tour die we ook niet hadden willen missen. Onze Captain Morgan heeft ons door de prachtige natuur gevaren en zijn we op zoek gegaan naar ALLIGATORS! We hebben er heel wat gezien, echt tof was dat! We konden goed dichtbij komen. Hij vertelde veel over de verschillende bomen die daar staan en over de dieren die daar leven. Ze houden de swamp zo natuurlijk mogelijk, dat betekent dat er dus ook een kans was dat we helemaal geen alligators te zien kregen. Ook veel schildpadjes gezien en vogels waaronder adelaars. Ook zulke prachtige beesten, ze kunnen heel lang blijven zweven in de lucht. Na de tour zijn we gauw verder gaan rijden naar Natchez waar we een overnachting hebben. Morgen hebben we een dag rijden voor de boeg waar we onderweg meerdere plaatsten gaan bekijken. Slaap lekker!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerard:
    12 oktober 2016
    Was zo te lezen weer een vol programma maar fijn dat jullie nog met de swamp toer mee konden. Slaap lekker en dan op naar de volgende avonturen.
  2. Mo:
    12 oktober 2016
    Omschakelen bij tegenvallertjes, statieportretten samen, grote beesten trotseren: jullie lijken al echte globetrotters......nu die kleine beestjes nog!!