Chattanooga, Tennessee & Asheville, North Carolina

19 oktober 2016 - Asheville, North Carolina, Verenigde Staten

Chattanooga, Tenneessee

Omdat we ons Amerika-boek helemaal vol met post-it’s, over wat er in alle plaatsen is te zien, zijn vergeten moeten we de avond voordat we weer vertrekken eerst even met onze vrienden Google en Tripadvisor praten. Wat was er ook alweer te doen in Chattanooga? Oh ja, Ruby Falls en Rock City! Op weg naar ons volgende onderkomen zijn we eerst gestopt bij Ruby Falls. Dat is een waterval 1120 feet (= 342 meter) onder de grond bij Lookout Mountain in Chattanooga. Eerst werden we in een lift gepropt om vervolgens naar beneden te gaan. Daar aangekomen liepen we met onze groep achter elkaar richting de waterval, met onderweg smalle gangen, lage plafonds en mooi verlichte ruimtes van kalksteen. Hier en daar hadden ze een bordje opgehangen dat zo’n stuk steen op bijv een vis leek en met een beetje fantasie zag je het inderdaad. Na een half uur door de grot lopen waren we eindelijk aangekomen bij de hoofdattractie. WOW, een ander woord is er niet. Ze hadden het mooi verlicht met afwisselende kleuren en muziek. Je kreeg een paar minuten om je foto’s te maken en daarna ging de wandeling weer terug. Daarna reden we een stukje verder naar Rock City.
Rock City is een waar wonder van de natuur met massieve oude rotsformaties, tuinen met meer dan 400 inheemse plantensoorten en adembenemende "zie 7 staten" panoramische uitzichten (deze zin heb ik maar even vertaald, ik kan het niet beter verwoorden ;)). Dus in 1 woord: PRACHTIG! Het leek net alsof je door het sprookjesbos liep met lampjes aan de bomen en zen-muziek op de achtergrond. Er was een pad dat je moest volgen zodat je alles kon zien. Er was 1 rotsspleet dat heette: “Fat man Squeeze” daar kwam Jeroen zelfs maar net tussen. De uitzichten waren ook heel mooi, je kon goed zien dat de herfst is begonnen met de rode en gele bomen tussen de groene. Wij vonden het heel ontspannend om daar rond te lopen en 180 graden anders dan een drukke schreeuwerige stad. Even bijkomen. Na de batterij van onze camera leeg geklikt te hebben zijn we naar ons hotel gegaan, wat veruit het verrotste hotel is dat we tot nu toe hebben gehad, maar wel 1 voordeel, de auto staat recht voor onze kamerdeur. Gauw naar het centrum gegaan met de gratis shuttle dat voor het hotel stopte. Heel leuk centrum, niet zo groot, aan de Tennessee River met een hele mooie loopbrug over de rivier dat ook weer voor mooie uitzichten zorgde.

Asheville, North Carolina

We wisten nog waarom we Asheville gekozen hadden. Het ligt in de Smokey Mountains en vooral de weg er naar toe was de 4 uur rijden meer dan waard! Enorme slingerweg, omhoog en omlaag, oren die constant dicht plopten, prachtige herfstkleuren. Van mij mocht de rit wel langer duren. Gelukkig reed Jeroen het grootste stuk door de bergen zodat ik heerlijk van de omgeving kon genieten. Na eenmaal weer het riedeltje van inchecken en koffers dumpen hadden gehad, gingen we weer op pad naar Biltmore Village. We moesten toch even de benen strekken. Het was een schattig dorpje vlakbij het centrum van Asheville, alles in dezelfde stijl gebouwd en ook hier erg sfeervol door de vallende blaadjes en rode en oranje kleuren. Er was een kerstwinkel dat het hele jaar open was. Daar moesten we natuurlijk wel ff binnenkijken. De winkel stond stampesvol met alles wat maar met kerst te maken had. Je moest goed opletten waar je liep met je rugzak. En ze hadden een treintje vlakbij het  plafond dat rondreed. Erg leuk! Daarna naar Asheville downtown. Het deed ons denken aan Camden Market in Londen. Verder was het niet zo boeiend hier. We waren hier vooral voor de overnachting.

Op naar Savannah, Georgia, de laatste grote stad die we gaan bezoeken en waar we 2 nachten zullen blijven.

1. R.:
    21 oktober 2016
    Gelukkig zijn jullie met z'n 4-en op reis anders had je de nodige dingen misschien niet gezien.
  2. R.:
    21 oktober 2016
    Leuk verhaal weer en mooie foto's! Prachtig die herfstbomen. Jammer dat jullie je to do list zijn vergeten, maar ik heb niet het idee dat er nog meer activiteiten bij zouden kunnen ;-). Veel plezier in Savannah.