Nashville, Tennessee

18 oktober 2016 - Nashville, Tennessee, Verenigde Staten

Na een prachtige rit langs bomen, sommigen al in herfstkleuren, heuvels en riviertjes zijn we aangekomen in Nashville. Gauw inchecken en daarna weer op pad want Jeroen had gezien dat er bij het Grand Ole Opry House een gratis optreden zou zijn voordat het avondconcert begint en dat wilden wij wel ff zien. Het scheen een vrij bekend iemand te zijn maar wij hadden geen idee wie het was. Er zijn zóveel countryartiesten en in Nederland zijn er maar een handjevol bekend. Het plein voor het Opry House was erg leuk versierd met hooibalen, pompoenen en bolchrysanten. Ik vroeg me af hoe een bolchrysant hier eigenlijk heette en dat vroeg ik aan het stel naast me. Zij noemen ze “mums”, dat zou je ook niet denken, toch? Weten we dat ook weer. Zij wilden weer weten hoe wij het noemden, echt grappig om Engelstaligen Nederlands te horen spreken, ze konden er niks van haha. Helaas konden we geen tour meer doen omdat het al gesloten was, die staat voor een andere dag gepland.

Voor dag 2 en 3 hadden we maar een lijstje gemaakt met alles wat we wilden zien. In het centrum aangekomen was het al erg druk. Er was een concert van Adele en het was zondag en dat betekent hier football. Er zat een stadion van de Tennessee Titans in het centrum en die had blijkbaar een thuiswedstrijd. Wat een mensenmassa! Er gaan, zover wij zagen, 2 bruggen naar dat stadion en die stonden helemaal vol met mensen. Denk je dat we hier fanatiek zijn met voetbal, daar is het nog een stukkie erger, maar erg leuk om te zien. Broadway is de Bourbon Street/ Beale Street van Nashville, alleen is hier wel overdag van alles te beleven. Eén en al kroeg met goede livemuziek, neonverlichting, giftshops en winkels waar je cowboylaarzen en -hoeden kon kopen. Een paar mooie laarzen was al gauw $ 300 á 400 dus een paar meenemen voor de leuk zat er niet in, helaas. We zijn naar het Johnny Cash Museum geweest. De naam zegt het al. Het was erg interessant om te zien hoe zijn leven was. Ook wel knap dat een man zo belangrijk was voor de muziekindustrie dat er een museum gevuld kan worden. Even pauze met drankje bij Honky Tonk Central. Dat is een kroeg met maar liefst 3 verdiepingen en op elke verdieping stond een ander countrybandje te spelen. Ze hadden ook kleine balkonnetjes waar je een mooi uitzicht had op de drukke straat. Daarna hebben we een rondje gelopen door het Bicentennial Capitol Mall State Park waar het erg rustig was voor een zondag. Het was geen Vondelpark zeg maar.

Dag 3 hebben we de rest van ons lijstje afgewerkt. We zijn begonnen in het Grand Ole Opry House. We kregen een backstagetour van een hele vrolijke gids. Helaas ging het allemaal veel te snel naar onze zin. De groep was best groot en elke 15 min kon er een nieuwe groep naar binnen, dus moesten we wel een beetje opschieten. Wij waren nog bij kleedkamer 1 en zij was al bij kleedkamer 9, om je even een indruk te geven. We hebben dus niet echt de verhalen kunnen volgen. Maar het was supertof om het te zien. Mensen waren al bezig om alles gereed te maken voor de show van de volgende avond. Volgende op het lijstje was het Ryman Audiotorium. Dit noemen ze “The soul of Nashville” of “The Carnegie Hall of the South”. Aan het begin kregen we een filmpje te zien over de geschiedenis van dit gebouw. Superleuk gedaan met schaduwen, 3D beelden en muziek uiteraard. Daarna mochten we beginnen met de tour en kwamen we eerst in de zaal terecht. Het lijkt op een kerk van binnen met mooie gekleurde ramen en kerkbanken. Door de akoestiek, de ambiance en de geschiedenis willen veel muzikanten hier optreden. Als laatste hebben we het Country Music Hall of Fame bezocht. Dat was wel aardig om te zien. Behalve de artiesten zag je ook veel mooie instrumenten zoals verschillende soorten en vormen gitaren, banjo’s, violen enz. Ik ben nogal fan van The Zac Brown Band en zij hebben daar nu een tentoonstelling dus dat was erg interessant! Verder was het vooral oude legendes die wij niet kennen. Wij vonden het meer iets voor onze vaders die veel van oude muziek houden en weten… Op gegeven moment heb je het ook wel gezien. Vanaf New Orleans naar Memphis naar Nashville kom je toch steeds weer dezelfde dingen tegen, vooral van Elvis en Johnny Cash. Ook 2 lange dagen door een stad bangeren vergt nogal wat van je lijf. Helaas is het ons niet meer gelukt om 's avonds Broadway te zien met alle neonverlichting, daar waren we gewoon te moe voor. Maar het is alles waard!

Nashville is tot nu toe de leukste stad die we hebben gezien! Overal is de muziek aanwezig, van optredens in de malls, radio’s verstopt bij stoplichten tot de kroegen op Broadway. Morgen gaan we weer verder en rijden we richting de bergen naar Chattanooga.

1. Gerard:
    18 oktober 2016
    Weer genoten van jullie avonturen. De Grand Ole Opry en het Ryman Zijn echt muziekgeschiedenis en die hebben jullie toch maar mooi meegemaakt. Op naar de bergen....
  2. Christa:
    18 oktober 2016
    Leuk verhaal weer, zitten jullie hoofden nog niet vol van alle ervaringen? Zal thuis nog heel lang nagenieten worden, maar nu nog even voor het "echie", veel plezier
  3. Gerard:
    18 oktober 2016
    heb trouwens jullie foto's van het Johnny Cash museum even geleend voor de lpvinyl facebook pagina :)
  4. Mirjam:
    18 oktober 2016
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Nashville klinkt gaaf en mooie foto's! Geniet er van!
  5. R.:
    18 oktober 2016
    Ik ken een paar van die oude mensen, Jim Reeves en Johnnie Cash country is niet mijn muziek voorkeur nog even genieten voor je het weet ben je weer thuis.
  6. Jan en Marijke de Haas:
    19 oktober 2016
    Weer een mooi verhaal vanuit Nashville zo bekend van de country muziek met veel bekende namen en leuke foto's. Goede reis verder.