Yosemite

22 september 2023 - Mammoth Lakes, California, Verenigde Staten

Nadat we terug zijn gereisd naar het vliegveld van San Francisco en onze bakbeest van een auto hadden opgehaald, kon de roadtrip beginnen. Hoe verder we van de stad af reden hoe rustiger het werd op de weg en in ons hoofd. De omgeving veranderde van veel beton naar glooiende gele heuvels en verder niks. Heerlijk!
Yosemite National park stond op het programma deze twee dagen. Eerst langs Mariposa Grove waar Sequoiabomen staan van honderden jaren oud. Er gaat vanaf de parkeerplaats elke 20 tot 40 minuten een bus dus werd de bus zo vol mogelijk gepropt. Langs de route kwamen we al bomen tegen die zo ongeveer 1600 jaar oud waren. Deze bomen zijn zo enorm dat je je hoofd in je nek moet leggen om het topje te kunnen zien. Er was een wandelroute aangelegd van zo'n 3,5 km om bij de Grizzly Giant te komen. Deze boom is 64 meter hoog, 8,5 meter in diameter en 29 meter in omtrek aan de basis, best wel groot dus. Hij heeft zelfs een paar keer in de fik gestaan. De volgende (instagram) fotomoment was de Tunnel Tree. Hoewel wij geen fan zijn van in de rij staan voor een foto was deze het wel waard, en er stond nauwelijks een rij ;). Na deze bomen nog een heerlijk wandeling door de rest van het bos richting de auto en van daaruit naar ons hotel, Wawona Hotel. Dit hotel ligt midden in Yosemite park en stamt nog af uit 1856. De kamer was ienemienie en en het bed megaklein. Je had geen tv en wifi op de kamer. Wel had je heerlijke stoelen voor je deur waar je even kon bijkomen van de dag met een biertje. Beter zelfs! Wat wel een beetje jammer was, dat we 2 uur voordat we hier aankwamen bij de eerste de beste Wallmart onze auto volgestouwt hadden met drinken en dat het bij het hotel vervolgens allemaal er weer uit moest omdat er BEREN zijn in het park! Dat was wel ff sjouwen want we zaten natuurlijk niet op de begane grond...

De volgende dag weer vroeg uit de veren om via Yosemite naar ons volgende verblijf te rijden. Tijdens deze route hadden we een aantal stops gepland.
We waren nog niet onderweg of het eerste natuurfenomeen verscheen. Je kan bijna niet bevatten dat wat je ziet ook echt is. Het ziet er zo onwerkelijk uit, iets wat je alleen op tv ziet. Maar het is er toch echt! Prachtige rotsformaties (niet te vergelijken met de bergen in Spanje, Frankrijk of Kreta) rijzen op door de naaldbomen heen. We hadden wel elke 5 minuten kunnen stoppen om foto's te maken van de bergen, bomen en kreekjes maar dan kom je helemaal niet meer vooruit. Keuzes moesten we maken. Eerst zijn we langs Yosemite Village gereden voor een bakkie koffie. Volgende stop was Olmsted Point, hier heb je 1 van de mooiste uitzichten van het park. Toen kwam Tenaya Lake, een prachtig meer met superhelder water midden tussen de bergen. Even een filmpje, foto'tje en enorm koukleumen want het was er zo'n 12 graden ofzo, en weer door naar Tuolume Meadows. Hier kon je een korte wandeling maken van 2,5 km naar Soda Springs. Het wordt zo genoemd omdat hier bubbelend mineraal water te vinden is. Een betere Sodastreamer kan je niet hebben :) Zelfs geologen hebben geen idee waarom het hier bubbelt. De omgeving was ook prachtig! De Springs waren tussen de open velden, prachtig riviertje met helder water en een schuilplek met open haard wat je kon gebruiken bij een storm. En doorrr.
Next stop: Tamarack Lodge in Mammoth Lakes. Terwijl ik deze blog schrijf zit ik in onze kamer dat helemaal van hout is gemaakt met uitzicht op de losstaande cabins van het hotel. Het zit helemaal in de bossen met vlakbij een groot meer waar gevist wordt. Het hotel is superknus waarbij de receptie een soort woonkamer is die ook als bar gebruikt wordt met open haard aan (want het is hier nog steeds stervenskoud. Sterker nog, vannacht gaat het zelfs -2 vriezen!). Het personeel is ook bijzonder aardig. Helaas verblijven we hier maar 1 nacht maar we gaan er zeker enorm van GENIETEN!!!

Tot gauw!

PS: voor alle foto's die bij dit verhaal horen, klik op deze link. En voor video's klik op deze link

1. Christa:
    22 september 2023
    Weer zo,n mooi verhaal met prachtige foto,s, en lekker "kneuterig" hotel, past echt bij de omgeving. Geniet er van
  2. Marian:
    22 september 2023
    Wat een mooie omgeving! Geniet!!
  3. Gerard sr:
    22 september 2023
    Mooi verhaal weer met prachtige foto’s en video’s. Genieten!
  4. Yvonne:
    22 september 2023
    Wat fijn dat jullie zo genieten van die prachtige natuur! Met die ongelofelijke bomen. Ik herbeleef het allemaal weer! Ben benieuwd naar al het moois dat nog komt! Veel plezier!
  5. Suzanne:
    22 september 2023
    Wauw wat gaaf allemaal ( behalve dat bordje over die poema's. .. en het eten sjouwen ivm de beren) wat een avontuur en super dat wij zo weer mee kunnen genieten!
  6. Gerard:
    22 september 2023
    Wow wat een mooi avontuur weer!
  7. Carmen:
    Prachtig!
  8. Jan en Marijke de Haas:
    22 september 2023
    Fantastisch park is dat, met schitterende natuur en dat beloofd veel voor de rest van reis.
  9. Joke Everts:
    22 september 2023
    Wat een heerlijk verhaal! Opa geniet dubbel door jullie verhalen!
    Super leuk,,! Veel plezier en natuurlijk ook genieten. Liefs opa omi
  10. Stephanie:
    22 september 2023
    Wat leuk om te lezen zeg! Zoveel al beleefd