Philadelphia

22 september 2019 - Philadelphia, Pennsylvania, Verenigde Staten

Philadelphia, hotel Sonesta, 2 nachten, midden in het centrum.

Nadat we in onze kamer aankwamen hebben we eerst even rustig uitgezocht welke route we hier willen gaan doen. Jeroen had een aantal punten in google maps gezet en buskaartjes (soort hop-on/hop-off maar dan maar voor $ 5,- voor de hele dag) via internet besteld zodat we niet meer zoveel hoefden te lopen. Na een niet zo'n goede nacht slapen omdat het supergehorig was in de kamer, gingen we op pad. We moesten onszelf nog even vermaken tot we met de bus mee konden dus hebben we eerst City Hall bekeken. City Hall is enorm groot en prachtig gebouwd. Mensen waren al vroeg op de been en het eerste protest kwam voorbij, Let's make Puerto Rico America again! Een lange aanhanger met grote boxen waar keihard Caribisch muziek uit kwam en een danseresje die met haar rok schudde. Er stond al een klein groepje mensen hen op te wachten. Toen we verder liepen naar ons volgende punt, naar Love Park, liepen we daar het 2de protest tegen het lijf, anti-Trump. Ze waren bezig om zo'n grote Trump-baby op te blazen.

Tijd om de bus te pakken, naar ons volgende punt: de Eastern State Penitentiary. Dit is een hele oude gevangenis waar Al Capone opgesloten heeft gezeten. Inmiddels is de gevangenis niet meer in gebruik, alleen voor bezichtigingen. Het was leuk en interessant om door zo'n oud gebouw te gaan.
Daarna waren de Rocky Steps aan de beurt. Dat is de legendarische trap van de Rocky-films. En dat het legendarisch was, dat was wel duidelijk. Het was er hartstikke druk met mensen die rennend (!!!!) die trap op gaan om volgens bovenaan een selfie te maken of zichzelf te filmen tijdens het rennen. Er was ook een of ander sportevenement gaande maar wij voelden ons niet zo  geroepen om mee te doen met opdrukken in 30 graden... Gekkies!

Op naar de andere kant van de stad, richting de Delaware rivier. Eerste stop was de Liberty Bell Center. Eerst in de rij voor controle van je tas e.d. en dan mag je naar binnen. Die bel staat voor vrijheid, zoals de naam al zegt, en in de loop van de jaren heeft de bel telkens ergens anders voor gestaan. Eerst tegen de slavernij, dan voor vrouwenrechten enz. En uiteindelijk mag je de bel zelf ook nog aanschouwen. Ik dacht dat het een hele grote bel was maar dat was dus niet zo... Naast het centrum stond groep nummer 3 te protesteren, ook dit keer was het anti-Trump.
Tweede stop was dan de rivier. Helaas konden we daar niet komen omdat er iets met motoren aan de gang was. Het ene racemonster na het andere kwam voorbij. Ze hadden een stukje straat afgezet waar iemand met een quad donuts aan het maken was.

Op weg terug naar het midden van de stad zijn we nog uitgestapt bij Reading Terminal Market. Dat is een héél grote overdekte markt dat volstaat met eettentjes en ander voedsel. Alles wat je maar kan bedenken was daar. Het was er megadruk maar wel een hele belevenis.

Wij vonden Philadelphia echt een hele leuke stad. Ondanks de drukte voelt het relaxter. Alles gaat minder snel, de mensen zijn veel vriendelijker en de omgeving is ook erg mooi en goed te lopen.

We gaan ons opmaken voor de volgende plaats. Via Amish Country in Lancaster naar Washington DC.