Washington DC

25 september 2019 - Washington D.C., Verenigde Staten

Via Amish Country naar Washington DC.

Ik had een leuke bezichtiging gevonden, Amish Village, om te zien hoe die mensen leven en wie weet, eentje in het wild te zien. Helaas was het een zondag en dan schijnen ze nauwelijks hun huis uit te komen dus geen wilde Amish-mensen gespot. Amish Village zelf was heel leuk om een keer te zien. De gids, een meisje van een jaar of 15/16 (geen Amish), wist ons haarfijn te vertellen wat de gebruiken zijn in kleding, taken in en om het huis en het leven zelf. Zij leven zonder elektriciteit. Dit doen ze om niet afhankelijk te hoeven zijn VAN de wereld maar om te leven IN de wereld. Maar ze hebben wel koelkasten en keukenmachines. Dat lossen ze op door bijvoorbeeld gas/propaan en soms ook kolen te gebruiken. Ze gebruiken wel batterijen want dat zit nergens aan vast dus blijven ze onafhankelijk. Overal is over nagedacht in praktische zin. Ze willen graag simpel leven. Daarna zijn we doorgereden naar ons hotel in Washington, Capitol Skyline. We zitten net buiten de stad, vlakbij de Navy Yard. Dit is een nieuw gedeelte wat nog helemaal in de verbouwing zit, aan het water. En, we hebben uitzicht op Capitol Hill, wat verlicht is 's avonds. Heel mooi. Na een rondje te hebben gelopen in de buurt en wat gegeten te hebben zijn we terug naar de kamer gegaan en hebben we een plan voor de volgende dag opgezet.

We waren weer mooi op tijd wakker en om 8.30 stonden we klaar om opgehaald te worden door de gratis shuttle die ons bij Capitol Hill afzette. Onderweg was er nog een protest. (De bedoeling was om heel DC af te sluiten maar later las Jeroen dat dat niet was gelukt. Er waren 32 mensen opgepakt.) Wat een machtig groot en mooi gebouw is dat! Ik laat de foto's spreken. Daarna zijn we National Mall afgelopen. Dat is het park waar iedereen staat als de president ingezworen wordt. Hier langs staan ook alle regeringsgebouwen dus het ene prachtige pand naar het andere marmeren gebouw. We laten de foto's voor zich spreken. Onderweg zagen wij allemaal van die elektrische stepjes staan. Nadat Jeroen bij zijn vriend Google is nagegaan hoe dat werkte hebben we zo'n stepje gepakt om de benen wat te sparen. Wat een uitvinding!! Die dingen moeten ze in elke grote stad hebben! Dat stepje gaat zo'n 18 km/uur en, hoewel je niet op de stoep mag, doet iedereen het, vlieg je zo naar alle bezichtigingen toe. Wat heel fijn was want inmiddels was de temperatuur opgelopen naar 34 gaden. We zijn uiteraard het witte huis niet vergeten. Komen we daar aan, zit de hele voorkant in de steigers en zie je bijna niks van de voorkant. We waren er nog geen 5 minuten toen er iets gebeurde. We zagen allemaal politiemensen een kant op rennen met fietsen en honden. Daarna moest iedereen het park uit dat voor het witte huis lag. We werden er echt uitgejaagd. Park is closed, was de reden. Lekker vaag! Daar had Jeroen nou niks over gelezen... Het is er in ieder geval goed beveiligd! Als laatst zijn we naar Newseum gegaan, deels omdat we dat allebei erg interessant vinden, deels omdat we dan even in de airco kunnen zitten. Dat was wel een verademing. Achteraf was het Newseum niet zo heel boeiend, helaas. Weer op jacht naar een nieuw stepje en terug naar het hotel gesjeesd.

Na een heerlijke nacht slapen begon onze tweede dag in Washington. Dit keer stond Arlington National Cemetery en Georgetown op het programma. Eerst naar Arlington. Het zou Amerika niet zijn als ook hier een toeristisch treintje langs de graven van de gevallen soldaten uit het leger van vroeger en nu rijdt. Wij vonden het wel handig want het terrein is megagroot! Hier vind je de rijen en rijen witte grafstenen die je weleens op tv hebt gezien. Maar nu in het echie, is het niet te beschrijven hoe bijzonder het is om hier rond te lopen en te rijden. Ik heb pogingen gedaan maar het lukt niet. Ook de foto's zullen niet tot z'n recht komen. We zijn bij het graf van John F. Kennedy geweest die daar ligt met zijn vrouw en 2 kinderen. Bij het graf brand een eeuwig vuur. Daarna zijn we bij de Tomb of the unknown soldier geweest. Dit wordt 24/7 bewaakt en elk half uur is er de wisseling van de wacht. Dit is een hele ceremonie die 3 soldaten uitvoeren. Als je al kippenvel kreeg van de manier dat ze de kisten van MH17 van vliegtuig naar wagen brachten, dan had je het nu helemaal dik op je huid. Zo strak uitgevoerd! Er waren soldaten uit Colombia die het hele gebeuren van begin tot eind filmden. Liepen alles mee met camera/telefoon in de hand.

Na dit alles zijn we het treintje weer ingestapt en terug gereden naar het eind om vervolgens naar Georgetown te gaan. Dit is een historische wijk in DC en je scheen er ook aardig te kunnen shoppen. We hadden een garage gevonden midden in de wijk. Na een tijdje rond gewandeld te hebben en er wel weer klaar mee waren gingen we terug de auto halen. Volgens mij waren we nog geen 1,5 uur op pad geweest en moesten $ 22,- afrekenen!!! Dat zijn pas parkeerkosten! Wat zit Amsterdam nou te zeuren?! Het kan altijd erger. Goed uitgezocht....
Om ons geld ook nog aan leuke dingen uit te geven hebben we een outlet mall opgezocht en daar nog even wat gespend.

Dat was Washington DC weer. Wij vonden het een indrukwekkende stad. De regeringsgebouwen zijn zo prachtig en zo overweldigend groot! Ik vond het ook erg leuk om te zien waar David Baldacci altijd over schrijft :)

De koffers zijn alweer bijna ingepakt. Morgen gaan we onze reis vervolgen naar Pittsburgh, the city of steel.

1. Gerard:
    25 september 2019
    Mooi om al die bekende dingen in het echt te zien, wij doen het hier dan maar met de fraaie fotos. Leuk verhaal weer.
  2. Yvonne:
    25 september 2019
    Inderdaad leuk om de gebouwen te zien uit de Baldacci boeken, was weer een mooi verhaal en handige stepjes en leuke foto's.
  3. Jan en Marijke de Haas:
    25 september 2019
    Een mooi reisverslag van een interessante stad met boeiende foto's
  4. Edwin:
    26 september 2019
    Mooie verslagen. Zo krijgen we binnen de kantoormuren toch nog wat mee van de wereld.