New York

19 september 2019 - New York City, Verenigde Staten

Dag 1 (24.767 stappen):
Na de eerste nacht waren we héél vroeg wakker, 05:00 uur, vanwege het tijdsverschil. Om 6:30 uur stonden we gereed om New York onveilig te maken. Mooi op tijd, dachten we zo. Jeroen had van alles uitgezocht dus ik liet me verrassen. Als eerste zijn we naar Wall Street gegaan, dat ligt bij ons hotel om de hoek. Hoewel het nog best vroeg was, waren er al genoeg mensen op de been. Tijd=geld, zeg maar. Helaas stond Wall Street enorm in de steigers dus qua foto's was dat weer een beetje jammer. Maar doordat het zo vroeg was konden we mooie foto's maken van de Charging Bull zonder mensen. Daarna zijn we met een ferry naar Staten Island gegaan. Die ferry scheert net langs de Statue of Liberty dus konden we daar mooi foto's van maken. Verder was er op Staten Island om 8.00 niet veel te beleven want de winkels e.d. gingen pas om 10.00 uur open. Dus wij weer met de eerst volgende boot terug. Eenmaal aan land gingen we naar het 9/11 Memorial & Museum. Nou, dat hakte er wel even in. Ze hebben veel van het schroot en andere dingen tentoongesteld, zoals verbogen staal van de torens, verbrande papieren dat naar beneden was gedwarreld, de trap waarbij er toch nog heel veel mensen de buitendeur hebben bereikt. Ook was er een gedeelte waarbij je van minuut tot minuut kon lezen en horen wat er in het land gebeurde en hoe iedereen opgetrommeld werd. Foto's van alle overledenen aan de muren. Kortom, het ging niet in onze koude kleren zitten. Dus werd het tijd voor iets luchtigs. Het Central Park. Om de beentjes een beetje te sparen hadden we cityfietsen gehuurd. Daar mag je de hele dag op fietsen voor één bedrag maar je moet wel elke 30 min van fiets veranderen. Niet superhandig maar wel heel leuk om door Central Park te fietsen, beetje als het Vondelpark (maar dan ietsje groter en met bergen...!? Helemaal geen beentjes gespaard maar calorieën verbrand!) Omdat we vonden dat we nog wel wat energie over hadden en het ten slotte pas 13.00 was, zijn we ook maar naar de Empire State Building en de Flat Iron gegaan, voor de foto's. Na dit hadden we het wel een beetje gehad voor vandaag. We zouden rustig aan doen, zeiden we een paar dagen geleden nog tegen elkaar. Nou, dat lukt prima, hoor... :) Dus op naar dag 2.

Dag 2 (23.595 stappen):
Wederom weer heerlijk op tijd wakker en op pad, 7.00 uur dit keer. We hadden nog een tegoed van de cityfietsen dus hadden we een paar fietsen gepakt en zijn we richting Brooklyn Bridge gefietst. Na een paar keer verkeerd te hebben gefietst en een paar keer "ik snap er niks vaaaaaannnn" a la Jochem Myer te hebben gedacht, waren we dan eindelijk op de brug aangekomen. Het was inmiddels tegen achten en behoorlijk druk op de brug. We hebben prachtige plaatjes kunnen schieten van de brug zelf en van de skyline aan beide kanten. Omdat we nogal kont-, knie- en spierpijn hadden van de vorige dag fietsen en lopen en we toch niks op de planning hadden voor Brooklyn zijn we maar met de metro terug gegaan naar Manhattan en gelijk door naar de Meatpacking District. In deze wijk heb je een smal en lang park lopen op hoogte, genaamd the High Line, waar je mooie uitzichten hebt op de oude pakhuizen. Dit park is gemaakt op een oude treinrails dat vroeger door de stad reed. De rails zijn nog bewaard gebleven. Dit park liep uit op The Vessel. Een gratis interactief kunstwerk. Het lijkt op een bijenkorf met 7 verdiepingen. Via kleine trapjes kan je naar boven en ook hier weer mooie uitzichten over The Hudson River. Ik had tijdens het naar bovenlopen een flashback naar een vuurtoren van 3 jaar geleden waarna ik 3 dagen bijna niet kon lopen maar door de korte trapjes en regelmatig een pauze is het goed gekomen. Van hieruit hebben we weer de metro gepakt richting Time Square. Als je nogal gevoelig bent voor prikkels, is Time Square niet zo'n goed idee. Overal knipperende schermen en lichten, overal mensen die ineens gaan stilstaan voor een foto en allerlei verklede mensen die met je op de foto willen, voor geld uiteraard. Ik snap dat het de charme van deze plek is en dat heel veel mensen dit geweldig vinden maar na een uurtje hadden we genoeg gezien. Na een poosje uitgerust te hebben (het was namelijk pas 14.30 toen we op de kamer kwamen) zijn we richting de Bronx gegaan om een honkbalwedstrijd van de New York Yankees te zien. We waren niet de enige die met de metro gingen want we waren net héél véél sardientjes in een veel te klein blikje. Eenmaal in het stadion moesten we natuurlijk wel als fan op de tribune zitten dus gewapend met 2 petjes en een wapperhand zijn we onze stoelen gaan opzoeken. Na het volkslied, iedereen moest gaan staan en petjes e.d. moesten af, gingen ze van start. Wat een saaaaaiiiiiee sport. Er gebeurde heel lang vrij weinig, 3 outs en weer wisselen, score 0-0. Totdat er een homerun gescoord wordt. Het publiek ging door het dolle en de energie vloog door het stadion! Heel vet om te zien en te voelen! Na twee uur hielden wij het voor gezien en was de wedstrijd nog maar op de helft. Achteraf hebben wij het spannendste meegemaakt want de score was hetzelfde gebleven, 8-0 voor de New York Yankees.

Dag 3 ( 23.850 stappen):
Laatste dag New York. Omdat we de afgelopen 2 dagen m een sneltreinvaart door de stad hebben gesjeest, hadden we onze eigen highlights zo goed en wel gezien. Jeroen had nog wel een paar dingen achter de hand om te kunnen doen. Zoals een kabelbaan midden in de stad. Deze kabelbaan gaat naar Roosevelt Island. Er is op dat eiland zeer weinig te beleven maar het was er heerlijk rustig met mooie uitzichten op de skyline van New York en we deden het vooral voor de kabelbaan. Rondje over het eiland en weer terug. Daarna hebben we op 5th Avenue gelopen. Dit is een lange straat met héél dure winkels. Het is leuk om rijke mensen te spotten die dan naar Tiffany's & Co gaan bijvoorbeeld. Ook de Trump Tower heb je hier staan, wat een enorme verheerlijking voor hem is want alles in het gebouw draagt zijn naam (Trump restaurant, Trump Gardens, Trump dit, Trump dat). Om binnen te mogen kijken moet je tas eerst door de röntgenapparaat die bediend wordt door the Secret Service! Beetje spannend is het wel. Toen hebben we de rich and famous achter ons gelaten en hebben we een kijkje genomen in Little Italy want daar was een festival gaande. Als je fan bent van Italiaans eten kon je hier je hart ophalen. Een gezellige drukte met heel veel kraampjes met eten, prulletjes en muziek. Hierna waren we wel weer klaar met lopen en zijn we terug gegaan naar het hotel om onze spieren wat rust te geven.

Onze beleving van New York:
Het is een schitterende en geweldige stad. Je hebt hier van alles te zien en te doen. Voor ieder wat wils. Daarnaast vonden wij het ook verschrikkelijk druk en de mensen ontzettend onvriendelijk. Hier vind je geen "neppe" Amerikanen. Als je in de metro iets te dichtbij komt, dan kan je een scheldpartij verwachten. Wij misten de zuiderlijke gastvrijheid enorm.

Morgen gaan we onze auto ophalen en gaat de rondreis beginnen. Op naar Atlantic City!

1. Gerard:
    19 september 2019
    Prima gelukt dat rustig aan doen😉
    In ieder geval wel gelukt om de highlights in drie dagen te vangen. En natuurlijk super om ook de Yankees even mee te pakken, al is het maar voor de sfeer. Op naar de volgende avonturen: Bruce country!
  2. Joke Everts:
    19 september 2019
    Heerlijk als je nog zoveel kan doen!
    Leuk verslag en mooi weergegeven met de foto’s . Veel plezier
  3. Mo:
    21 september 2019
    Wat een bruisende stad is New York toch! Veel foto's komen mij bekend voor. Je bent in ieder geval aan je stappen gekomen. Veel plezier bij de volgende avonturen!